Suomen kuudenneksi vanhimman seuran perinteinen Turun Malja-kilpailu oli viime keväänä lähellä peruuntumista viikon kestäneiden rankkasateiden takia. Osa kilpailijoista jätti kisan kesken vaikka perjantaina sateiden loputtua kentän kunto kohentui ja ahkeran huollon ansiosta oli lauantaina ja sunnuntaina jo hyvä.
Kilpailujen aikana pidimme kokouksen (mukana mm. Venla Väätänen, Pentti Inkiläinen, Aki Ylänne ja pj-tuomari Ari Eriksson), jossa mietimme ratkaisua kahteen ongelmaan: kentän kuntoon ja siihen, että olemme kahden GP-kilpailun välissä ja näin emme saa kilpailuihimme mukaan vaativimman tason ratsukoita. Kokoustamisen tuloksena päätettiin uudistaa vuonna 2016 70 vuotta täyttävä Turun Malja ja kentän pohja päätettiin kokonaan remontoida.
Lokakuun alussa 2015 Turun kaupungin kiinteistölaitoksen Kuntecin isot työkoneet tuotiin paikalle, pidettiin kokous Pentti Inkiläisen johdolla ja kentän kuoriminen aloitettiin. Jossakin vaiheessa kentälle oli tuotu kerros punaista hiekkaa, ja se kerros oli erittäin kova ja tiivis, sisälsi myös paljon kiviä eikä ole mitenkään voinut läpäistä vettä kunnolla. Kuorinta suoritettiin loppuun ja punainen aines poistettiin. Salaojaputket päätettiin uusia kokonaan ja rakentaa niiden tarkastuskaivot, jotta runkolinja saadaan spoolattua auki painevedellä tarvittaessa koko putken matkalta.
Pentti Inkiläinen otti Suomessa tällä hetkellä parhaimmasta pintahiekasta – Ajalinin hiekasta näytteen Ratsastajainliitton hollantilaista asiantuntijaa varten, joka lupautui tutkimaan näytteen ja antamaan ohjeita kentän kunnostukseen.
2016 Turun Maljan ratamestari Aki Ylänne kävi katsomassa kenttää ja totesi, että punaisesta hiekasta ovat puuttuneet kaikki sideaineet, jonka seurauksena se lähti kuivana rullaamaan hevosen kavioiden alla. Kun sen päältä ajettiin, se muuttui kivikovaksi kerrokseksi.
Aki Ylänne oli todella iloinen remontista, mutta myös siitä että vesihauta voidaan samalla siirtää kauemmaksi katsomopäädystä, jolloin sen voi hypätä kahdesta suunnasta.
Remontti valmistui lokakuun 2015 lopussa.